חשיבותה של נוכחות הרשת בבניית אסטרטגית צמיחה עסקית

אף אחד כבר לא זקוק לשכנוע – נוכחות רשת היא משהו שכל עסק צריך. החל מהמספרה השכונתית וכלה בענקיות התכנה לתאגידים – כולם צריכים נוכחות רשת. אבל כיצד משפיעה אסטרטגיית נוכחות הרשת על האסטרטגיה העסקית כולה?

בעלי עסקים ומנהלים רבים נוטים לחשוב שהעיסוק בנוכחות רשת צריך להישאר בידיה של מחלקת השיווק, ולהיות חלק מאסטרטגיית השיווק של החברה. אך לא כך הדבר במציאות. לפני שניגשים לבנייה של אסטרטגיית נוכחות רשת, על כל עסק לבחון את מקומה של נוכחות הרשת באסטרטגיה הכוללת של העסק, ולקבוע תכנית ואסטרטגיה בהתאם.

לדוגמה, ארגון שמתעסק בעיקר בפיתוח מוצרים, אינו זקוק לנוכחות מדיה חברתית משמעותית.
הוא ירצה אתר, אולי בלוג ונוכחות ברשת לינקדאין. לעומת זאת, חברה שמוכרת מוצרים או שירותים תזדקק לנוכחות רשת משמעותית יותר בשביל להניע מכירות ולספק שירות.

אילו אסטרטגיות ארגוניות מקיימות יחסי גומלין עם אסטרטגית הנוכחות המקוונת של הארגון?

אסטרטגיית השיווק

כאמור, רבים חושבים שמקומה של אסטרטגיית הנוכחות המקוונת שייכת למחלקת השיווק ומהווה חלק מאסטרטגיית השיווק של הארגון. זו הסיבה שבחרנו לדבר קודם על מקומה של נוכחות הרשת באסטרטגית השיווק. עם זאת, חשוב לזכור שאסטרטגיית הנוכחות המקוונת משפיעה על חלקים ותהליכים רבים בארגון.

אסטרטגיית השיווק עצמה מושפעת רבות מאסטרטגיית הצמיחה והתכנית העסקית של הארגון. כאמור, ארגונים שעוסקים בעיקר בפיתוח או ייצור, יקדמו את עצמם בערוצים מאוד ספציפיים ברשת, אך יזדקקו בדרך כלל לאתר ונציגות מינימלית שתאפשר ללקוחות, משקיעים ומועמדים פוטנציאליים לעבודה לאתר את החברה.

חלק מאסטרטגיית השיווק היא גם אסטרטגיית התוכן של החברה. רק עסקים מעטים לא מייצרים תוכן ברשת, וקיימת חשיבות רבה להבניה גם של אסטרטגיה זו כחלק מתכנית שיווק, אבל גם בתיאום עם תהליכים אסטרטגיים אחרים.

 

אסטרטגיית שירות וחוויית לקוח

לנוכחות הרשת יש השפעה רבה על שירות וחוויית לקוח. יותר ויותר משתמשים ולקוחות מצפים לקבל שירות במגוון פלטפורמות ברשת. שירותים עסקיים מצפים לממשקים מקוונים ולקוחות מצפים למענה גם בפייסבוק, טוויטר ואם אפשר אז גם צ’אט מאויש באתר החברה.

חשוב לתת את הדעת על מקומה של אסטרטגיית נוכחות הרשת באסטרטגיית השרות וחוויית הלקוח בשביל להקצות באופן יעיל את המשאבים וכוח האדם עבור מתן שירות אונליין לצד ערוצי שירות אחרים. בימינו, אין הרבה ברירה וגם עסקים שעבר היו עסקי אופליין בלבד צריכים להסתגל.

 

אסטרטגיית גיוס וכוח אדם

מידת חשיבותה של נוכחות הרשת באסטרטגיה העסקית של הארגון משפיעה גם על אסטרטגיית הגיוס וניהול כוח האדם. לדוגמה, חברה שמעוניינת למשוך מועמדים איכותיים תתחזק אתר ופרופיל לינקדאין מושכים.
חברה שעיקר פעילותה עוסקת בשיווק, שרות ונוכחות אונליין בוודאי תכלול אנשי מקצוע בתחום ברשימת עובדיה ולא תוציא את תחום נוכחות הרשת למיקור חוץ.

 

אסטרטגית מיקור חוץ

בהתאם למטרות החברה וחזקות הליבה שלה, יש להחליט גם באיזו מידה כדאי להוציא את ניהול הנוכחות המקוונת למיקור חוץ. בעוד מיקור החוץ יספק לכם ידע וניסיון בפיתוח נוכחות רשת, לרוב לא יהיה לו את הידע הרב שיש על תחום העיסוק של החברה וחזקותיה שקיים אצל עובדי החברה. לכן, במיוחד בתחילת הפעילות עם ספק שירותי נוכחות רשת, חשוב מאוד לשתף פעולה עם ספק השירות ולספק לו את מירב המידע, הכלים והמשאבים הדרושים להקמת נוכחות רשת שתבטא באופן הטוב ביותר את אופי הארגון, תוך יצירת סינרגיה עם התכנית העסקית של הארגון כולו וכן אסטרטגיות שונות שמרכיבות את אסטרטגיית הצמיחה של הארגון.